Mensen moeten begrijpen op welke manier het internet en digitalisering invloed op hen uitoefent. Dat was een advies van het Rathenau Instituut aan het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties. Daarop werd het kaartspel en lespakket 'TechTwijfels' ontwikkeld.
Het spel is bedoeld om mensen te laten nadenken en discussiëren over de nieuwste technologieën, zoals virtual reality, kunstmatige intelligentie en big data. Zijn er ook risico's, en zo ja welke zijn dat dan? Of laat je liever alle leraren vervangen door robots? Kies je bijvoorbeeld voor een gratis telefoonabonnement waarbij de provider mag meeluisteren of zie je liever dat een hulpverlener contact met je opneemt als je ineens lang niet meer op social media bent?
Naast 64 dilemmakaarten bevat het spel ook een uitleg over de zestien verschillende technologieën, waar de stellingen betrekking op hebben. Het fysieke kaartspel is beschikbaar gesteld aan buurthuizen, bibliotheken en onderwijsinstellingen om op deze manier de verschillende doelgroepen te bereiken en spelenderwijs technologisch burgerschap te ontwikkelen. Naast het fysieke kaartspel kan TechTwijfels ook online gespeeld worden. Verder is er een online lespakket voor het voortgezet onderwijs beschikbaar gesteld.