Nico is Technicus Elektrotechniek bij Fabricom Offshore Services B.V.

Nico is Technicus Elektrotechniek bij Fabricom Offshore Services B.V.

Sinds augustus 2019 is Nico als ABC Professional gedetacheerd bij Fabricom als Technicus Elektrotechniek. Nico zijn werkplek is er niet zomaar één, Nico werkt namelijk op platform L10-A.  

Platform L10-A is een begrip in de offshore wereld. Het platform wordt gebruikt om gas uit de grond te krijgen en is waarschijnlijk het oudste offshore platform op het Nederlandse deel van de Noordzee. Het platform begon enkel als platform, maar is uitgegroeid tot een (voor Nederlandse begrippen) immens complex. Om de L10-A liggen satellieten welke produceren naar de L10-A. 

Booreiland

Normaal gesproken vindt het interview plaats op de werkplek van de medewerker.
Begrijpelijk was dat deze keer geen optie want er was geen plekje vrij in de helikopter.
Vandaar dat het interview met Nico plaatsvond bij ABC Professionals.

 

Nico is 26 jaar. Als vooropleiding heeft Nico eerst VMBO kader elektrotechniek gevolgd. Vervolgens MTS Electro niveau 4. Nico is al eerder bij ABC Professional gedetacheerd bij een andere opdrachtgever als technicus EMR. Na een jaar via  ABC Professionals gewerkt te hebben is Nico toen overgenomen door de opdrachtgever. Hoewel Nico het naar zijn zin had bleef het willen werken in de offshore (letterlijk vertaald: weg van de kust) toch kriebelen en heeft Nico uiteindelijk gekozen om te gaan werken binnen de offshore.

 

Hoe is Nico in contact gekomen met ABC Professionals? Toen Nico nog op het VMBO zat heeft Anton van der Bij de school een keer een bezoek gebracht en raakten ze met elkaar in gesprek. Toen heeft Nico al zijn belangstelling getoond voor een functie in de offshore wereld. Anton heeft dit in zijn achterhoofd gehouden maar zei wel: “Maak eerst je opleiding maar af, daarna zien we wel verder”.

 

Het straalt er aan alle kanten vanaf dat Nico het ontzettend naar zijn zin heeft in zijn werk op het platform. Maar wat houdt zijn werk precies in? Nico zegt dat zijn werk heel erg afwisselend is. Van verlichting vervangen tot het reviseren en onderhouden van standmelders, pneumatische kleppen en motoren. Het uitzoeken en waar nodig verbeteren van elektrotechnische tekeningen. Kortom, het onderhouden van de elektrische maar ook pneumatische onderdelen van het platform.

 

Waarom vindt hij het werken op het platform zo leuk? Nico geeft aan dat het salaris heel goed is. Ook geniet Nico erg van de vrijheid. Nico werkt twee weken 12 uur per dag en daarna is hij twee weken vrij, waarbij hij teruggaat naar huis met een helikopter. De doorgroeimogelijkheden die hij van Fabricom heeft gekregen waardeert Nico ook erg. Nico heeft vrij snel de kans gekregen om door te groeien, waardoor Nico nu al binnen zijn huidige functie operator E&I in opleiding is.

 

En natuurlijk heeft het werken in de offshore ook nadelen. Je moet er tegen kunnen om langere tijd van huis te zijn. Omdat je, in zijn geval, twee weken 24 uur per dag met dezelfde collega’s werkt moet je wel een “mensenmens” zijn. Je slaapt bijvoorbeeld ook met een collega op 1 kamer. Werken als technicus op een platform is bepaald geen solofunctie. Wel bevordert het de onderlinge collegialiteit als je zo intensief met elkaar samenwerkt, iets wat Nico erg prettig vindt.

 

Al met al een mooi inzicht in de functie van technicus in de offshore waarbij duidelijk is geworden dat het werken op een platform een wereld op zich is. Dank je wel Nico en bedankt Fabricom voor het beschikbaar stellen van de tijd.

Op de hoogte blijven? Aanmelden
Op de hoogte blijven?
Op de hoogte blijven?